06 2009 9407
maurice@mensenik.nl

Brandweertrainingen

Brandweertrainingen zijn enorm ontwikkeld de laatste jaren. Menselijke factoren “Human Factors” spelen een steeds belangrijkere rol binnen de brandweer. Zowel ‘warm’ tijdens repressief optreden als ‘koud’ binnen de dagelijkse bedrijfsvoering.

Het inbouwen van hulpmiddelen die een “vergevingsgezinde infrastructuur” creëren voor de “feilbaarheid” van de mens in het systeem is daarbij echt een vernieuwing binnen de brandweer.
Samen als één kunnen optreden is voor brandweermensen nog belangrijker dan voor andere teams. Alleen samen als een sterk collectief kun je veilig en verantwoord optreden binnen de brandweer.

De brandweer is al heel lang mijn ‘werkwereld’. De 23 jaar repressieve ervaring, waarvan 17 jaar als kaderlid/instructeur, 15 jaar lid van het collegiaal opvangteam en de nu 3 jaar trainer-coach bij een opleidingsinstituut. Mijn ervaring maakt het extra leuk om brandweermensen te mogen trainen die staan voor het vak. Ik mag graag kennis delen en geef deze met plezier door om samen te leren.

Klinkt dat goed? Neem dan contact met me op.

Het aanbod
In de opleidingen voor blusploegleden, instructeurs en bevelvoerders, maar ook binnen de VeiligheidsRegio’s is veel veranderd. De brandweer is in beweging, en als brandweermensen en -opleiders moeten we daarin meebewegen.

 

Als trainer-coach kan ik daaraan bijdragen door trainingen te verzorgen in:

  • Uitleg over de Situationele Commandovoering voor de brandweer (vernieuwde inzichten in tactiek en techniek, vooral voor bevelvoerders en blusploegleden):
    -toepassen van het FABCM-model;
    -uitvragen van het kenmerkenschema;
    -menselijke factoren (human factors) die een rol spelen bij het brandweeroptreden;
    -basisprincipes van brandbestrijding.

 

  • Ondersteuning van vakbekwaamheid:
    -(bij)scholen van oefenleiders en instructeurs om vakbekwaamheid te ondersteunen;
    -geven en ontvangen van feedback;
    -de mens in relatie tot vorm, houding en gedrag;
    -de kracht van groepsdynamiek;
    -het voeren van een onderwijsleergesprek.

 

  • Training en coaching voor blusploegen:
    begrijpen van cultuur en groepsdynamiek;
    omgaan met veranderingen;
    inzicht krijgen in vorm, houding en gedrag;
    kadertraining binnen een blusgroep;
    nazorg training (COT);
    handelen volgens integriteit, beroepshouding.